Tworzenie stron internetowych

Tworzenie stron internetowych, które są funkcjonalne i estetyczne nie jest wcale zadaniem prostym. Tymczasem w XXI wieku każda firma, także działająca lokalnie np. w Częstochowie, musi posiadać swoją stronę www. Jak wygląda w praktyce cały proces tworzenia witryny firmowej? Na co trzeba w tym przypadku zwrócić szczególną uwagę?

Tworzenie stron internetowych – jaki jest cel?

Po co nam strona www?

Na samym starcie trzeba sobie oczywiście odpowiedzieć na pytanie, jaki jest cel stworzenia strony internetowej. To pozwala na określenie kierunku działań. Dobrze jest już na samym początku ustalić grupę docelową i jej oczekiwania. Tworzenie stron internetowych powinno się w końcu opierać na potrzebach potencjalnych klientów, do których ma dotrzeć oferta firmy. Strony www mogą mieć przy tym różne oblicze. Niektórzy przedsiębiorcy z Częstochowy w sieci potrzebują jedynie czegoś na kształt wirtualnej wizytówki. Chcą, aby w internecie znajdowała się informacja o firmie, jej ofercie, dane kontaktowe. Taka strona jest aktualizowana rzadko, a więc treści na niej raczej się nie zmieniają.

Lepszym rozwiązaniem jest jednak tworzenie stron internetowych, które pozwalają na zbudowanie określonego wizerunku w sieci. W ten sposób z użytkownikami wchodzić można w trwałe relacje. W tym przypadku witryna firmowa ma nie tylko informować. Warto prowadzić dział aktualności i publikować tam najciekawsze informacje z życia firmy. Oczywiście taką stroną trzeba zarządzać samodzielnie, wprowadzając co jakiś czas pewne zmiany. Jest to możliwe na witrynach posiadających CMS, a więc System Zarządzania Treścią.

Tworzenie stron internetowych, a funkcjonalność i kwestie graficzne

Na początku trzeba zdecydować czy CMS będzie potrzebny. Kluczowe znaczenie ma także funkcjonalność strony. Zależy ona w dużej mierze od branży, w której dana firma w Częstochowy działa. Dzisiaj już nawet proste witryny zawierają dodatkowe moduły takie jak formularz kontaktowy czy wyszukiwarka. Dobrą praktyką jest przejrzenie stron www konkurencyjnych firm. To pozwala na określenie swoich potrzeb i oczekiwań, co do witryny firmowej. Duże znaczenie ma również sam design, wygląd serwisu. Powinien on oczywiście pasować do danej branży i działalności firmy. Na kwestie graficzne zwraca uwagę naprawdę sporo osób. Dobry projekt graficzny powinien być jednocześnie zgodny z najnowszymi trendami internetowymi. Podczas jego tworzenia wykorzystywane są zazwyczaj informacje o firmie i inne materiały.

Tworzenie stron internetowych a CMS

Czym jest system CMS?

Tworzenie stron internetowych z CMS wygląda nieco inaczej niż w przypadku witryn bez tego systemu. Jednak czym właściwie jest CMS? To system umożliwiający zarządzanie stroną i publikowanymi na niej treściami, ale bez konieczności posiadania wiedzy na temat samego kodu HTML. Wykorzystywanie CMS nie jest zbyt trudne i powinien sobie z tym poradzić każdy przeciętny użytkownik internetu. Na starcie dobrze jest przetestować działanie systemu w wersji demo, o ile jest taka możliwość.

Tworzenie stron internetowych – jaką domenę wybrać?

Jedną z pierwszych czynności podczas tworzenia strony internetowej jest wybranie dla swojej firmy domeny, chyba że ta już jest wybrana. Każda witryna znajdująca się w sieci ma swój niepowtarzalny adres. Wybiera go właściciel strony.
Domena to po prostu adres internetowy, pod którym widnieje dana strona. Jedna domena kieruje do jednej strony, ale na tę samą stronę wejść można poprzez różne adresy internetowe. Domena składa się z dwóch części. Pierwsza to nazwa np. firmy czy inna fraza związana z jej działalnością. Druga to rozszerzenie kategoryzujące domeny. Jest to część znajdująca się po nazwie i kropce. Rozszerzenie domen określa kraj pochodzenia np. w Polsce jest to .pl, kategorię strony (.com – komercyjna, .info- informacyjna, .biz – biznesowa, .edu – edukacyjna itd.) lub region.

Jaka nazwa strony internetowej?

Oprócz tego wyróżnia się domeny najwyższego poziomu (z ang. Top Level Domain TLD) i domeny niższych poziomów – subdomeny. W praktyce rzadko można się spotkać w sieci z domenami poniżej poziomu trzeciego.

Domen nie można używać bez ich wcześniejszej rejestracji. Oczywiście nie da się też zarejestrować domeny, którą wykorzystuje ktoś inny (wykupionej i opłaconej). W celu zarejestrowania adresu należy wybrać wspomnianą nazwę, rozszerzenie i sprawdzić dostępność takiej domeny w specjalnej wyszukiwarce. Wykupienie adresu odbywa się za pośrednictwem firmy rejestrującej domeny. Po opłaceniu domena na ogół przez rok znajduje się w posiadaniu danej osoby, firmy. Najlepiej, gdy domena jest krótka i niezbyt trudna do zapamiętania. Podczas tworzenia adresu strony firmy z Częstochowy warto postarać się, aby pierwsza część składowa była nazwą firmy lub usługą. Domena zawierać może litery, cyfry czy znak -. Nie rozróżniane są natomiast małe i duże litery. Od jakiegoś czasu możliwe jest umieszczanie w domenach znaków diakrytycznych.

Tworzenie stron internetowych a wybór hostingu

Każda strona, także firmowa, składa się z wielu plików, fotografii, dokumentów itd. Elementy te muszą być przechowywane w odpowiedni sposób i w razie potrzeby zawsze dostępne. Takie usługi świadczą różnego rodzaju firmy hostingowe. Hosting oferuje serwer, na którego twardym dysku zapisana jest dana strona internetowe. Kieruje do niego domena. Dlaczego elementy strony firmowej nie mogą być przechowywane na klasycznym dysku twardym podpinanym do komputera?

Przede wszystkim profesjonalne centra hostingowe dysponują odpowiednim sprzętem, który może pracować bez przerwy. Jest on wydajny i niezawodny. Dodatkowo pomieszczenie z serwerami musi być przez cały czas klimatyzowane lub wentylowane. Konieczna jest także obecność zasilania awaryjnego. Jest to rozwiązanie wykorzystywane np. w czasie awarii prądu. To dostawca dba o to, aby dyski działały poprawnie, a serwer łączył się z internetem bardzo szybko.

Z założenia centra hostingowe zapewniają swoim klientom pełną ochronę danych klientów czy ochronę przed różnego typu atakami internetowymi. Co ciekawe, w sieci znaleźć można niekiedy oferty darmowych hostingodawców. Czy warto z nich skorzystać? Takie rozwiązanie ma niestety sporo ograniczeń. Przede wszystkim na stronie firmowej pojawiają się wówczas reklamy, w tym takie, których lepiej nie pokazywać ludziom. Reklamy wysyłane są też w formie emaili. Ponadto darmowe usługi hostingowe to zazwyczaj ograniczenie przestrzeni dyskowej i brak obsługi języków skryptowych. Dane firmy i klientów nie są w należyty sposób przechowywane.

Zazwyczaj hosting opłaca się za jeden z rok z góry, ale umowę można przedłużyć. Czasem warto pewną usługę przetestować przez 1-2 tygodnie, a potem podjąć ostateczną decyzję.

Uruchomienie strony internetowej

Strona internetowa a domena

Tworzenie stron internetowych kończy się oczywiście ich uruchomieniem. Do tego potrzebna jest oczywiście także domena i podpisanie umowy z firmą hostingową. Niekiedy, gdy projekt jest bardziej skomplikowany, strona może zostać uruchomiona testowo na tzw. testowych serwerach. To szansa na sprawdzenie jej funkcjonowania. Dopiero potem jest ona uruchamiana już pod właściwym adresem internetowym. Potem zaczyna się mozolna praca nad uzupełnianiem treści na stronie, o ile posiada ona CMS. Serwis należy też wypromować i wypozycjonować.