Pozycjonowanie to działania podejmowane w celu podniesienia, poprawienia pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Jednak dla biznesów lokalnych np. z Częstochowy większe znaczenie powinno mieć pozycjonowanie lokalne – promowanie wśród konkretnej, lokalnej społeczności. Jest to o tyle istotne, że rola reklamy internetowej cały czas rośnie. Dzisiaj coraz częściej odchodzi się od ulotek i banerów reklamowych na rzecz promowania się w sieci. Pierwszym punktem, na który warto zwrócić uwagę jest wyszukiwarka Google, której używa większość internautów. Na czym polega dokładnie pozycjonowanie lokalne w Częstochowie? Dlaczego ma tak duże znaczenie?
Pozycjonowanie lokalne – dlaczego warto?
Pozycjonowanie lokalne w wyszukiwarce Google to dobry wybór dla firm, które jak sama nazwa wskazuje, działają lokalnie np. na terenie miasta Częstochowa czy w danym powiecie, województwie. W ten sposób można skutecznie wypromować ofertę na rynku ograniczonym geograficznie. Nie trzeba reklamować się na cały kraj, bo to niejednokrotnie sensu nie ma. Wiele firm działa na danym terenie i tylko w jego obrębie dostarcza produkty lub oferuje usługi.Pozycjonowanie lokalne wymaga posiadania pewnej wiedzy na temat geolokalizacji, lokalnych fraz kluczowych, personalizacji, optymalizacji, tworzenia wizytówki w Google Moja Firma, działań onsite i offsite, pozyskiwania klientów, monitorowania poprawności NAP itd. Z tego powodu warto rozpocząć współpracę z doświadczoną agencją marketingową, która w tym wszystkim pomoże.
Geolokalizacja i personalizacja – co to takiego?
Rozpoczynając pozycjonowanie lokalne należy pamiętać o dwóch podstawowych aspektach – personalizacji oraz geolokalizacji. Jeśli dana osoba, która przegląda wyszukiwarkę Google posiada włączony GPS i jest na swoim koncie zalogowana, algorytmy zbierają na jej temat wiele danych. Tym samym mogą skutecznie filtrować dla niej wyniki, dostosowując je do jej preferencji oraz położenia geograficznego. Jednak, gdy użytkownik nie ma włączonego GPS i nie jest zalogowany do konta Google, otrzymać może zupełnie inne wyniki.
Okazuje się, że pewne znaczenie ma również WiFi. Inne wyniki pokazują się bowiem we włączonym, a inne w wyłączonym WiFi. Wymienione wyżej mechanizmy pozwalają lokalnym firmom z Częstochowy skutecznie pozycjonować się w wynikach wyszukiwarek. Dotyczy to przede wszystkim wersji mobilnych, które cieszą się coraz większą popularnością. Jednak dobrze jest cały czas monitorować swoją pozycję w wyszukiwarce i prowadzić odpowiednie działania optymalizujące.
Lokalne słowa kluczowe – jak je ustalić?
Decydując się na pozycjonowanie lokalne, trzeba oczywiście zadbać o wybór odpowiednich fraz kluczowych. Najlepiej działania rozpocząć od analizy słów, które wpisują internauci w wyszukiwarkę Google w celu poszukania danej firmy, jej produktów czy usług. Znaczenie ma także lokalizacja. Należy sprawdzić czy we frazie kluczowej znajduje się nazwa danej miejscowości np. „fryzjer Częstochowa”. To bardzo ważne dla firm działających lokalnie lub regionalnie.
W celu pozycjonowania strony firmowej na lokalne słowa kluczowe, trzeba przygotować wcześniej dedykowane strony docelowe – z ang. landing pages. Do nich kierowani będą internauci, którzy znajdą ofertę w wynikach wyszukiwania na daną frazę. Taka podstrona musi w 100% odpowiadać na zapytanie internauty. Jeśli interesuje go dana usługa w mieście Częstochowa nie należy kierować go na podstronę z opisem innych usług. Kluczem do sukcesu jest zadbanie o właściwą architekturę informacji na stronie. Jest to istotne także w kontekście tworzenia wizytówki w Google Moja Firma.
Google Moja Firma – jak skonfigurować wizytówkę firmy?
Przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, że gdy dana firma ma kilka oddziałów np. w Częstochowie i innych miejscowościach, wizytówkę w Google Moja Firma należy skonfigurować dla każdej lokalizacji osobno. Każdy oddział ma w końcu swoje własne dane teleadresowe. Powinien też posiadać osobną podstronę. Wyjątkiem jest wizytówka centralni firmy, która linkować musi do strony głównej. Oczywiście to dotyczy tylko przedsiębiorstw większych, które mają kilka filii.
W Google Moja Firma trzeba oczywiście uzupełnić podstawowe sekcje takie jak informacje o firmie, godziny otwarcia, oferowane usługi i produkty, zdjęcia, artykuły itd. Bardzo duże znaczenie mają wspomniane fotografie. Ich ilość powinna cały czas rosnąć, bo ma to spory wpływ na pozycjonowanie danej wizytówki. Na jakie zdjęcia się zdecydować? Sporo zależy od rodzaju prowadzonej działalności. Mogą być to fotografie menu, cennika, godzin otwarcia, wejścia do budynku, prezentujące produkty lub usługi itd. Internauci lubią takie zdjęcia przeglądać i chętnie dodają także swoje własne fotografie do galerii.
Oceny i rekomendacje a pozycjonowanie lokalne
Jednak samo stworzenie wizytówki firmy w Google Moja Firma to dopiero początek działań. Równie istotne jest pilnowanie gwiazdek i opinii, którymi chętnie dzielą się internauci. Najważniejsze są rekomendacje od tzw. lokalnych przewodników. Jeśli biznes otrzymuje sporo gwiazdek w zasadzie automatycznie zaczyna się pojawiać w wynikach wyszukiwania na Mapach Google. Opinie pisemne też są istotne. Trzeba jednak na nie systematycznie odpowiadać, w szczególności na te negatywne. Nie można sobie przy tym pozwolić na bycie nieprofesjonalnym.
Takie działania są niezwykle istotne z punktu widzenia PR i to zarówno dla fizycznych osób, jak i dla robotów wyszukiwarki Google. Generalnie warto swoich klientów zachęcać do tego, aby oceniali firmę w Google Moja Firma i dzielili się swoimi odczuciami na jej temat. Dobrze, aby publikowane oceny pochodziły od osób, które naprawdę w danym miejscu były. Opinie negatywne, które mogą być działaniem konkurencji, trzeba oczywiście natychmiast zgłaszać.
Jak zoptymalizować stronę internetową w celu jej wypozycjonowania?
Aby pozycjonowanie lokalne było rzeczywiście skuteczne, trzeba najpierw zadbać o firmową stronę internetową. W tym celu należy ją zoptymalizować i to pod kątem działań on-site oraz off-site.
Mówiąc o działaniach on-site najważniejszym elementem jest zbudowanie na stronie danych strukturalnych, które są związane z lokalizacją np. miastem Częstochowa. Ponadto tytuł witryny musi być tak sam lub przynajmniej zbliżony do tego, który widnieje w Google Moja Firma.
Jednak nie należy w nim za wszelką cenę umieszczać fraz kluczowych, bo to są akurat praktyki z wytycznymi Google niezgodne. Linkowanie wewnętrzne na frazy kluczowe z dopiskiem nazwy miejscowości np. „mechanika samochodowa Częstochowa” umieszczać można w stopce lub w tekście na stronie internetowej. Oprócz tego dobrze jest mieć bloga i regularnie publikować na nim artykuły.
W przypadku działań offi-ste lepiej skupić się jest natomiast na pozyskiwaniu wartościowych linków z portali branżowych. Prowadzić one powinny do wizytówki w Google Moja Firma i na konkretne podstrony witryny firmowej. Warto też pamiętać o działaniu w mediach społecznościowych – przynajmniej na Facebooku. Duże znaczenie ma ponadto NAP (nazwa, adres, numer telefonu firmy), które powinno się rozsiać po katalogach internetowych – najlepiej dedykowanych danej branży. Wszystko to powinno być połączone z konkretnymi adresami URL, bo to algorytmy Google punktują.