Marketing szeptany

Marketing szeptany nie jest narzędziem nowym w reklamie. Dużą popularnością cieszy się w zasadzie od wielu lat. Jego celem jest wywoływanie dyskusji na temat związany z daną marką, usługą, produktem itd., która ma pełnić funkcję naturalnej reklamy. Buzz marketing może mieć postać rekomendacji, polecenia usługi lub produktu, opinii, dialogu, komentarza. Jest to narzędzie promocji, które polega na wchodzeniu z potencjalnymi klientami w interakcję. Ma mieć postać niewymuszoną, naturalną. Marketing szeptany dobrze sprawdza się w przypadku biznesów lokalnych. To dobry wybór dla firm mniejszych z Częstochowy i okolic.

Marketing szeptany w praktyce

Marketing szeptany w Częstochowie

Oczywiście z marketingiem szeptanym zazwyczaj spotkać się można w internecie. Sieć daje bowiem szansę na łatwe nawiązanie kontaktu z innymi użytkownikami i pozwala na budowanie sieci społeczności. Buzz marketing wykorzystuje w praktyce różnego rodzaju fora dyskusyjne, portale społecznościowe, blogi itd.

Marketing szeptany nie może z założenia nakłaniać do zakupu w sposób bezpośredni. Jest to raczej pobudzenie dyskusji na jakiś temat. Marka pozostaje niejako w tle. Dyskusja oparta jest natomiast na prawdziwych komentarzach prawdziwych internautów. Niestety jakiś czas temu buzz marketing został okryty złą sławą. Wynika to z wykorzystywania go często do spamowania i tworzenia fałszywych treści. Jednak nie jest on złym rozwiązaniem sam w sobie. W przypadku biznesów lokalnych działających na terenie miasta Częstochowa jest wręcz narzędziem pożądanym.

Marketing szeptany i jego rodzaje

Rodzaje marketingu szeptanego

Przede wszystkim marketing szeptany podzielić można na marketing emocjonalny (memy) oraz informacyjny (dyskusje na forach społecznościowych czy w social media). Dodatkowo wyróżnia się kilka ciekawych form buzz marketingu. Oto najważniejsze z nich:

  1. Product seeding – influencerzy mają duży wpływ na otaczającą ich społeczność i właśnie to wykorzystuje product seeding. To forma marketingu szeptanego polegają na udostępnianiu tym osobom darmowych próbek produktów, które potem są recenzowane. Pozytywne opinie rozchodzą się w ten sposób bardzo szybko. Marka, także lokalna z Częstochowy, zyskuje rozpoznawalność na rynku i popularność.
  2. Community – to z kolei promowanie produktów lub usług na forach internetowych lub w social media w grupach społecznościowych. Trzeba w tym przypadku w odpowiedni sposób uczestniczyć w dyskusji na dany temat. Wymaga to sporego wyczucia, aby wypowiedzi były wartościowe dla innych i nie miały formy nachalnej reklamy. Obecnie ta forma marketingu szeptanego jest coraz trudniejsza do wykorzystania. Internauci błyskawicznie wychwytują, co jest sztuczną reklamą, a fora często takie działania promocyjne blokują. Z drugiej strony ciekawe reklamy stać się mogą viralami. Wówczas sami użytkownicy je rozsyłają dalej, a marka zyskuje rozgłos w niewymuszony sposób.
  3. Trendsetting – to działania mające na celu stworzenie nowego trendu w dziedzinie związanej z daną marką. Do tego celu wykorzystywane są często znane osoby, chociaż trendy promować z powodzeniem może także właściciel firmy i jej pracownicy. Aby efekty takiej kampanii były satysfakcjonujące, firma musi wypracować sobie autorytet lub wykorzystać osobę, która ten autorytet już posiada.
  4. Evangelist marketing – to ciekawa i zarazem silna forma marketingu szeptanego. Oparta jest na emocjach i przywiązaniu klienta do danego produktu. Fan marki staje się ewangelistą. Ten rodzaj buzz marketingu polega na tworzeniu społeczności, które wręcz żyją daną marką, firmą. Utożsamiają się z nią. Dodatkowo taka społeczność chętnie dzieli się pozytywnymi opiniami dalej i poleca dane produkty, usługi innym osobom.
  5. Cause marketing – to wszystkie działania,które opierają się na wsparciu kwestii społecznych przez daną markę. Mowa tutaj np. o ochronie środowiska czy nierównościach społecznych. W ten sposób zyskać można przychylność odbiorców ceniących sobie określone wartości. Marki z Częstochowy, które wspierają pewne inicjatywy zyskują zaufanie i szacunek w gronie odbiorców.
  6. Marketing wirusowy – to forma marketingu szeptanego polegająca na tworzeniu ciekawych i zabawnych treści, które są przesyłane przez użytkowników dalej. Informacja rozprzestrzenia się błyskawicznie niczym wirusy. Stąd też nazwa marketing wirusowy. Kampanie w tym przypadku mogą mieć różne formy, ale nie powinny przypominać standardowej reklamy. Produkt ma być wprawdzie widoczny, ale celem nadrzędnym jest wzbudzenie emocji w odbiorcach.

Cele marketingu szeptanego

Dlaczego marketing szeptany?

Wykorzystanie wspomnianego marketingu szeptanego w postaci efektu wirusowego pozwala na szybkie rozprzestrzenienie się w sieci informacji o danym produkcie czy usłudze. Rośnie wówczas świadomość marki. Wzmocniona zostaje jej pozycja na rynku, a odbiorcy zyskują do niej zaufanie. Zaczynają ją szanować. Kolejnym celem jest ponadto przykucie uwagi odbiorców i zachęcenie ich do udziału w dyskusji na temat firmy. Im więcej jest wzmianek o produkcie czy usłudze, tym lepiej. Rosną szansę, że ktoś zapozna się z ofertą marki i zdecyduje na dokonanie zakupu.

Marketing szeptany, a dokładniej trendsetting ma na celu zbudowanie nowego trendu związanego z daną markę. Ma wywołać wręcz modę na określony produkt i zwiększyć jego popularność. To bardzo dobre rozwiązanie zwłaszcza, gdy jest to towar niszowy. Poza tym warto wspomnieć o marketingu wirusowym, który wywołuje w użytkownikach pozytywne reakcje i przy okazji zwiększa i ruch na stronie. Wzmacnia pozycję marki na rynku i odgrywa dużą rolę z punktu widzenia SEO.

Marketing szeptany – jak i kiedy zacząć?

Kiedy rozpocząć buzz marketing?

Z całą pewnością kampania marketingu szeptanego, która ma być skuteczna, wymaga podjęcia odpowiednich działań. Trzeba się do niej przygotować, aby później nie popełnić pewnych podstawowych błędów. Tylko w ten sposób buzz marketing i to niezależnie od formy przyniesie firmie z Częstochowy oczekiwane rezultaty.
Kluczem do sukcesu jest zawsze pomysł. W praktyce spontaniczne rozmowy na temat produktu lub samej marki można rozpocząć od stworzenia kreatywnej kampanii wirusowej. Musi ona wpisywać się w aktualne trendy i zainteresowania grupy odbiorców. Dodatkowo musi ona zaskakiwać i wzbudzać emocje. Może to robić na różne sposoby. Na pewno duże znaczenie ma stworzenie pozytywnej relacji łączącej przekaz reklamowy z daną marką, firmą.

Marketing szeptany jest dobrym rozwiązaniem zarówno dla dużych korporacji, jak i dla mniejszych firm działających lokalnie np. na terenie miasta Częstochowa. To doby wybór, gdy celem jest zwiększenie popularności marki i poprawa jej zasięgów. Buzz marketing wykorzystywany jest też przez firmy, które wprowadzają na rynek nowe produkty czy usługi i chcą je wypromować wśród odbiorców. Dodatkowo marketing wirusowy pozytywnie wpływa na odbiór firmy przez internautów. Jest wykorzystywany wówczas, gdy pozycję marki należy ustabilizować lub odsunąć w niepamięć pewne nieudane posunięcia biznesowe.

Marketing szeptany jest niezmiennie od lat narzędziem marketingowym o dużym potencjale. Trzeba jednak z niego w umiejętny sposób korzystać. Warto w tym przypadku zdecydować się na pomoc profesjonalistów z doświadczonej agencji reklamowej działającej na terenie Częstochowy i okolic.