Content marketing to marketing treści. Jest to strategia marketingowa, która polega na regularnym tworzeniu oraz dystrybuowaniu treści ciekawych, wartościowych skierowanych do określonej grupy odbiorców. Tego typu działania mają na celu przyniesienie danej firmie z Częstochowy pewnych korzyści np. wzrost sprzedaży produktów lub usług. Content marketing w przeciwieństwie do klasycznych form marketingu, bazuje na budowaniu z odbiorcami długotrwałych relacji. Nie opiera się jedynie na jednostronnym przekazie reklamowym.
Content marketing w praktyce
Content marketing na ogół ma postać treści publikowanych w sieci – artykułów blogowych, filmów video, webinarów, podcastów, raportów, poradników itd. Celem jest dostarczenie użytkownikom ciekawych i wartościowych informacji, udzielenie odpowiedzi na nurtujące ich pytania itd. Korzyści odnoszą obie strony – firma z Częstochowy i potencjalni klienci. Jednak content marketing to nie tworzenie byle jakich treści, ale treści wartościowych. Niekiedy pod tym pojęciem rozumie się też treści tworzone poza internetem – na ulotkach, folderach reklamowych, katalogach czy prasie branżowej.
Często spotkać się można ze sformułowaniem „content is king”. Jest ono bardzo popularne w świecie marketingu internetowego. Słowa te pochodzą z eseju Billa Gatesa, właściciela Microsoftu. W roku 1996 przewidział on, że internet zostanie rynkiem treści. Tak się rzeczywiście stało. W treści tkwi sukces strony internetowej. Musi być ona dobrze zoptymalizowana oraz dostosowana pod kątem wyszukiwarek internetowych.
Nie tylko treści pisane
Oczywiście content marketing nie ogranicza się tylko do tekstów pisanych. Warto o tym pamiętać, bo w zasadzie wszystko, co umieszczane jest w sieci, wpływa na sukces. Marketing treści to również różnego rodzaju filmy video, zdjęcia, audiobooki, infografiki, podcasty, webinaria czy prezentacje multimedialne. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniej formy treści do rodzaju prowadzonej w Częstochowie działalności. W ten sposób przekaz jest bardziej naturalny i skuteczniejszy.
Dlaczego content marketing ma tak duże znaczenie?
Obecnie standardowe działania marketingowe nie przynoszą już oczekiwanych rezultatów. Content marketing skupia się na zainteresowaniach odbiorców. Stawia na treści wysokiej jakości, a nie nachalną reklamę. Większość ludzi nie zwraca już uwagi na klasyczne formy reklamy. W internecie niekiedy mówi się nawet o tzw. ślepocie banerowej. Dodatkowo wiele osób wykorzystuje mechanizmy służące do blokowania reklam.
Z tego powodu content marketing zyskuje z roku na rok na popularności, także w przypadku firm działających lokalnie np. na terenie miasta Częstochowa. Dzisiaj tworzy się treści, które dla potencjalnych klientów mają być ciekawe, wartościowe. Dobrze prowadzony marketing treści jest niewątpliwie jednym z najważniejszych elementów kampanii marketingowej. Pozwala na dotarcie do odbiorców za pomocą interesujących treści. To też szansa na zyskanie nowych klientów. Z tego powodu tworzone treści powinny nawiązywać do firmy, jej usług czy oferowanych produktów.
Content marketing – strategie
Okazuje się, że wyróżnić można kilka różnych strategii content marketingu. Są to:
- poprawa świadomości marki na rynku,
- tworzenie wizerunku eksperta w danej dziedzinie,
- generowanie linków zwrotnych,
- poprawa widoczności w wyszukiwarkach internetowych,
- pozyskiwanie ruchu i zatrzymywanie klientów,
- pozyskiwanie leadów sprzedażowych.
Podstawą są zawsze treści wysokiej jakości. Muszą być one wartościowe, zabawne i unikalne. Dobrze, gdy są wolne od błędów językowych i gramatycznych. Czytelnik nie może odczuwać dyskomfortu podczas zapoznawania się z nimi. Ponadto powinny być zoptymalizowane pod wyszukiwarkę Google.
Content marketing a SEO
Często content marketing pojawia się w związku z pozycjonowaniem SEO. Rzeczywiście unikalne treści wysokiej jakości pozwalają odnieść sukces w internecie. Warto więc o nie zadbać przed podjęciem kolejnych działań pod kątem SEO i pozycjonowania.
Treść, która jest unikalna i aktualna pozwala uzyskać wysokie miejsce w wyszukiwarce internetowej. Dawniej działało to inaczej – wystarczyło na stronie internetowej umieścić dużą ilość tekstu ze słowami kluczowymi. Obecnie jednak algorytmy Google coraz bardziej promują treści wartościowe.
Content marketing – jak robić to dobrze?
Nie da się ukryć, że w czasie tworzenia contentu podstawowym założeniem jest pozyskanie nowych odbiorców, którzy mogą później stać się klientami danej firmy z Częstochowy. Treści są przeznaczone dla użytkowników, a nie dla ich autora. Trzeba więc tworzyć teksty w języku zrozumiałym dla innych i odpowiadać na pytania, które odbiorców nurtują. Nie należy sugerować się tylko robotami Google.
Szczególnym rodzajem content marketingu są z całą pewnością social media. Media społecznościowe to same treści. Facebook, Twitter czy YouTube nie istniałyby bez treści tworzonych przez użytkowników. Portale społecznościowe są jednak miejscem dość specyficznym i wymagają szczególnego uwzględnienia przy tworzeniu strategii content marketingowych.
Dlaczego warto postawić na content marketing?
Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że tworzenie ciekawych treści i prowadzenie działań content marketingowych wymaga sporo czasu. To inwestycja o charakterze długoterminowym. Jednak korzyści są widoczne przez długi czas, także po zakończeniu tworzenia nowych treści.
Przede wszystkim dobry content pozwala na zbudowanie odpowiedniego wizerunku firmy, także działającej lokalnie. Jeśli treści są ciekawe i wartościowe, marka może być postrzegana jako ekspert w danej dziedzinie. Staje się rozpoznawalna na rynku. Oprócz tego publikowanie eksperckich artykułów, filmów czy podcastów powoduje poszerzenie zasięgu w sieci.
Działania content marketingowe nie są widoczne natychmiast. Osoby, które trafiają na daną stronę po raz pierwszy, prawdopodobnie nie kupią od razu produktu czy usługi, które firma oferuje. To raczej stały proces, który polega na stopniowym zwiększaniu zainteresowania odbiorców. Niekiedy do momentu dokonania zakupu musi upłynąć wiele tygodni czy miesięcy. Potrzebna jest więc spora doza cierpliwości. Kluczem do sukcesu jest budowanie z potencjalnymi klientami relacji i pokazanie im, że marce można zaufać. Odbiorca musi czuć, że ma po drugiej stronie nie tylko sprzedawcę, ale przede wszystkim eksperta.
Obecnie żadna firma z Częstochowy nie może istnieć bez obecności w sieci, a dokładniej w wyszukiwarce Google. Content marketing i działania SEO przekładają się na wzrost widoczności strony www w wynikach wyszukiwania. Im wyższa jest pozycja w Google, tym więcej osób odwiedza witrynę firmową. To oznacza wzrost szansy na dokonanie sprzedaży towaru lub usług. Poza tym podstawowym celem content marketingu jest przyciągnięcie uwagi Google i zaangażowanie odbiorców. Ciekawe treści sprawiają, że wiele osób witrynę odwiedza i się z nią zapoznaje. To wpływa bezpośrednio na ranking Google. Prowadzić to może oczywiście do wzrostu sprzedaży i pozyskania nowych klientów.
Content marketing angażuje odbiorców do tego, aby ci z marką się komunikowali. Publikowane treści muszą być więc ciekawe i zachęcać do odpowiedzi. Wówczas użytkownicy chętnie dzielą się swoim zdaniem. Im bardziej przekaz jest emocjonalnym, tym mocniejsza jest interakcja. Pod tym względem niewątpliwie wyróżniają się media społecznościowe, które są idealnym miejscem do tworzenia angażujących treści.